Home Artykuły Artykuły nadesłane Jak wykorzystać netbooki w kształceniu zintegrowanym?

Jak wykorzystać netbooki w kształceniu zintegrowanym?


mgr Jadwiga Konewecka
nauczyciel nauczania zintegrowanego oraz informatyki
Szkoła Podstawowa nr 10 w Będzinie

Netbooki, które pojawiły się w mobilnych pracowniach kształcenia zintegrowanego, są sprzętem na miarę naszych czasów. Rozwiązanie, z którego korzysta mobilna klasa zawiera również laptop dla nauczyciela, serwer szkolny oraz oprogramowanie i infrastrukturę sieci bezprzewodowej. Umożliwia to realizację idei zintegrowania technologii informacyjnych z procesem nauczania poprzez zapewnienie każdemu uczniowi komputera, dostępu do Internetu oraz nowoczesnych treści dydaktycznych w formie multimedialnej, jako narzędzia do nauki. Coraz więcej wydawnictw proponuje elektroniczną wersję podręczników do kształcenia zintegrowanego wzbogaconą o pliki audio, gry dydaktyczne, prezentacje multimedialne. Lekcje z wykorzystaniem takich podręczników są ciekawsze, a uczniowie łatwiej zdobywają nowe wiadomości i umiejętności. Dzięki komputerom i bezprzewodowej sieci dostępne stają się nowe sposoby sprawdzania wiedzy – jak szybkie zdalne quizy oraz natychmiastowa weryfikacja wyników. Umożliwia to ograniczenie czasochłonnych czynności nauczyciela, większą indywidualizację procesu nauczania.

W listopadzie 2009 roku w Szkole Podstawowej nr 10 w Będzinie powstała mobilna pracownia kształcenia zintegrowanego. Od tego czasu uczniowie klasy 3a, której jestem wychowawcą, mają lżejsze tornistry – nie noszą podręczników. Realizując temat dnia zgodnie z programem nauczania pracujemy z netbookami. Wykorzystujemy nie tylko elektroniczną wersję podręcznika wydawnictwa WSiP Wesoła Szkoła dla klasy 3, ale często sięgamy do zasobów Internetu. Wyszukanie i dobór odpowiednich materiałów do danej lekcji jest zadaniem nauczyciela. Tematy związane np. ze sportami zimowymi (polscy olimpijczycy) czy zwiastunami wiosny (kwiaty) zostały zrealizowane w parciu o materiały znalezione w Internecie i zaprezentowane podczas lekcji. Moi uczniowie w zakładkach wyszukiwarki Google mają wpisane najczęściej używane strony z grami edukacyjnymi: WSiP kształcenie zintegrowane interaktywne gry i zabawy; Scholaris; www.kula.gov.pl/ (strona Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Na pulpicie netbooków dzieci mają wgrane programy: Sebran1.49; HEXelon tabliczka mnożenia z czasopisma Komputer Świat Niezbędnik Praca Nauka Hobby Zabawa. Oprócz wymiernych korzyści w postaci trwalszego przyswojenia widomości i umiejętności uczniów przewidzianych programem nauczania (np. bardzo dobra znajomość tabliczki mnożenia u większości uczniów) dzieci doskonale obsługują netbooki bez podpinania myszki, potrafią wyszukiwać potrzebne informacje w Internecie.

Łatwość przenoszenia małych netbooków do innych sal lekcyjnych, serwer szkolny umożliwiający dostęp do Internetu i komunikacja bezprzewodowa w salach kształcenia zintegrowanego sprawia, że uczniowie innych klas młodszych również mogą korzystać z notebooków na niektórych zajęciach. W tym celu wszyscy nauczyciele zostali przeszkoleni w zakresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem mobilnej pracowni. Od stycznia w naszej szkole ustalono tak plan zajęć, by każda klasa mogła chociaż raz w tygodniu pracować z netbookami. W przyszłym roku będziemy dokonywać starań, by wykorzystanie mobilnej klasy w nauczaniu zintegrowanym było coraz większe. W ramach godzin z KN będę prowadziła dodatkowe zajęcia z netbookami dla uczniów klas młodszych. W tej sytuacji koniecznym będzie stworzenie bazy, odpowiednich zasobów do prowadzenia ciekawych zajęć. Podczas Ogólnpolskiej e-konferencji w Bielsku Białej zaprezentowano wiele ciekawych programów, które wspaniale nadają się do tego celu: np. Pokonać dysortografię czy Od sylaby do zdania. Niestety są one kosztowne i wymagają dodatkowych opłat w związku z wykorzystaniem na dużej ilości komputerów, a budżet szkoły jest ograniczony. Mam nadzieję, że wymiana doświadczeń, wspólne rozwiązywanie problemów związanych z obsługą mobilnej pracowni przyniesie niewątpliwie wiele korzyści zarówno nauczycielom, jak i uczniom. Naszym celem jest przecież zorganizowanie ciekawych, kształcących zajęć dla jak największej ilości dzieci, by wyrównać szansę polskich uczniów względem ich rówieśników z innych krajów, gdzie nauczanie przy pomocy komputerów staje się standardem.

 

 

Patronat

Śląski Kurator Oświaty

Komendant Wojewódzki
Policji w Katowicach

Marszałek Województwa

Wojewoda Śląski